Drukpuntmassage

Shiatsu

Het woord shiatsu betekent “vinger-druk”, shiatsu is een drukpuntmassage. Deze drukpunten bevinden zich op meridianen ofwel energiebanen.

Shiatsu is een natuurgeneeskundige therapie; dit houdt in dat het zelf genezend vermogen van het lichaam wordt aangesproken en gestimuleerd. Shiatsu zorgt voor balans; zowel tussen lichaam en geest, maar zorgt ook voor een mentaal-,  emotioneel- en sociaal evenwicht.

Hoe werkt shiatsu?

Door middel van druk van de duimen, vingers en handpalmen op de huid worden blokkades in de energiestromen opgeheven. De “weg wordt vrijgemaakt” de energie (ook wel Qi genoemd) kan weer stromen, het afweersysteem wordt aangesterkt, kortom, het lichaam

krijgt een energieboost. Na een shiatsu behandeling voel je je sterker en ontspannen.

"Aanraken heelt"

Klachten ontstaan door verschillende factoren,  lichamelijke blessure(s) of een trauma, maar ook door heftige emoties als verdriet, woede, spanning en stress. Hierdoor wordt de balans verstoord en daarmee de energiestromen binnen het lichaam.

Effecten van shiatsu-massage zijn o.a.: bevordering van bloed- en lymfecirculatie, ademhaling, verbetering van de weerstand, bevordering van de spijsvertering, meer soepele spieren en regulering van het zenuwstelsel en het endocriene stelsel (afgifte van hormonen).

Daarnaast een verlichting van pijnklachten, toename van de energie en het herstellen van je balans, waardoor je je beter in je vel voelt. Door regelmatig een shiatsu behandeling te ondergaan worden verstoringen vroegtijdig opgemerkt en verholpen,  shiatsu heeft op deze manier een preventieve werking en helpt je gezond te zijn en te blijven.

Shiatsu is voor iedereen...........

Shiatsu kan vanaf baby- tot zeer ver gevorderde leeftijd worden gegeven. Bovendien kan shiatsu zonder problemen worden toegepast naast reguliere therapieën. In dat geval is overleg met de behandelend arts wel aan te raden.

Veel behandelde klachten zijn o.a.: nek- schouder- en rugklachten, spierpijn, spijsverteringsklachten, hoofdpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, psychologische problemen enzovoort.  Shiatsu is ook een heel fijne ondersteuning bij zwangerschap, maar ook bij chemokuren en andere zware therapieën.

Contra-indicaties:

In geval van koorts, griep of infectieziektes geldt een contra-indicatie. In geval van twijfel kunt u dit met mij overleggen.